Förskola
I en lugn bymiljö intill ängar och backar ligger Waldorfförskolan i Hardeberga inbäddat i grönska. Här leker barnen i en utemiljö som bjuder in till rörelse och aktiviteter i form av egeninitierade projekt eller gemensam omvårdnad av vår utemiljö. Om våren och sommaren surrar det av bin bland blomrabatterna, fåglarna sjunger i träden och det kacklas från hönsgården. Under höst och vintertid blåser nordanvinden, regnet kommer och bildar sjöar att leka och plaska i.
Leken
Genom leken lär sig barnen om livet och pedagogerna finns nära för att inspirera och ge näring och trygghet till barnens olika lekar och projekt. Leken och rörelsen är kärnan i vår pedagogik och vi lägger stor vikt vid att leken ska få tid, rum och ro. Vi anser att lek är liv och att den är livsviktig!
Omsorg och lärande
Barnets anknytning till oss pedagoger, omsorg och trygghet är grundläggande förutsättningar för att barnet ska utvecklas på bästa sätt. Vi arbetar dagligen med det sociala samspelet och att alla känner tillhörighet i gruppen utifrån sina unika behov och förutsättningar.
Förebild och efterhärmning
Barnen lär genom att iaktta och efterlikna sin omgivning. Därför månar vi om att vara goda förebilder i sociala relationer, både med barnen och vuxna. I våra vardagliga sysslor och göromål bemödar vi oss om att synliggöra processer, som barnen rycks med och vill delta i eller iaktta. Riktiga göromål som stimulerar leken.
Viljan
I den första sjuårsperioden har Waldorfpedagogiken fokus på barnets utveckling av viljan. Vi strävar efter att ge barnet möjlighet att utveckla handlingskraft, uthållighet och inre motivation.
Rytmen
På lekskolan följer vi årstidernas, veckans och dagens rytm. Det skapar en stärkande och trygg upplevelse för de yngre barnen, att känna igen och befinna sig i de olika rytmerna.
Dagen har sin rytm, med den fria leken, aktiviteter, samlingen, sagan, vilan och måltiderna.
Veckan har sin rytm med onsdagsutflykten, eurytmi, bakning och bordspelssaga. Årstidernas växlingar gestaltas i våra årstidsfester och högtider som vi firar tillsammans. Detta ger en känsla av igenkännande och helhet i barnets tillvaro.
Livets rytm skapar möjlighet till in och utandning, vila och aktivitet vilket främjar vårt livssinne och välmående. Genom att varva lek med vila och vardag med högtider och lov skapas balans i livet.
Världen är god
Vi lägger vikt vid att förmedla en hoppfull världsbild och positiv livssyn. Vi vill att barnen ska uppleva glädje, förundran och trygghet.
En dag på förskolan
Barnen lämnas vid dörren och välkomnas av sin pedagog in till den fria leken och någon pågående aktivitet. Några barn bygger en koja, andra leker affär eller ritar med kritor. Efter leken plockar vi undan tillsammans innan det är dags för samling. Vi sitter i ring och håller hand, sjunger och leker lekar tillsammans i en stund av samhörighet.
Efter samlingen går vi ut och leker eller går på en liten utflykt i våra vackra omgivningar. Det finns mycket att upptäcka bland träd och ängar, och vi får med oss många skatter tillbaka. Nypon, kastanjer, örter och blommor får pryda våra årstidsbord eller användas i köket.
En underbar doft kommer från köket på Backebo. Det är dags för lunch och några barn hjälper pedagogen att hämta maten från köket. Kockarna har lagat vegetarisk och ekologisk mat från grunden, med säsongens råvaror och mycket omsorg och kärlek.
Efter maten är det dags för vila, vissa barn sover medan andra lyssnar till en saga. Till mellanmålet bakar vi bullar, ibland blir det paj på nyplockade bär eller pannkakor gjorda med ägg från lekskolans egna höns.
Sedan återupptas leken igen. Vissa barn hjälper till att vattna blommorna på gården eller tvätta de tovade sittunderlagen. De sopar och fejar med de sysslor som gör lekskolan till en unik och trivsam plats, medan andra klättrar, bygger, hoppar och gungar tills det är dags att avsluta leken och gå hem och vila inför en ny dag av lek och lärande på Lekskolan.
Vår verksamhet:
Ängabo – här går de yngsta barnen, i åldrarna 1,5-3 år, i fyra små grupper om 5 barn med varsin pedagog.
Tomtebo och Backebo består av 3 storbarnsgrupper med barn i åldrarna 3-6 år.
Våra styrdokument är skolverkets läroplan för förskolan (Lpfö-18) och FNs barnkonvention.
Vi arbetar utifrån Waldorfpedagogikens grundtankar, vilka formuleras i ”En väg till frihet”
Vi strävar efter att barnen utvecklas mot målen i Lpfö -18.