top of page

Ledning och organisation

Här kan du läsa om hur våra styrelser arbetar och hur de är organiserade för att säkerställa att våra verksamheter drivs på bästa möjliga sätt.

​

Skolan

​

Lunds Waldorfskola drivs som en icke vinstdrivande stiftelse och är godkänd av Skolverket. Skolan följer de mål och riktlinjer som anges i Skollagen och läroplanen Lgr 22 för grundskola, förskoleklass och fritidshem. Styrelsen har det yttersta ansvaret för att dessa mål uppfylls.

​

Styrelsens sammansättning


Styrelsen består av 5-9 ledamöter samt rektor, som adjungeras till mötena. En majoritet av ledamöterna ska vara pedagoger verksamma i skolan. Övriga ledamöter utses av de ordinarie ledamöterna för en period om två år, med möjlighet till omval.

​

Styrelsens uppgifter


Styrelsen ansvarar för skolans ekonomi, administration och förvaltning. Den har också det juridiska och pedagogiska ansvaret och ser till att skolans verksamhet bedrivs i enlighet med stiftelsens stadgar och Rudolf Steiners pedagogiska riktlinjer. Styrelsen representerar skolan vid avtal med tredje part och gentemot myndigheter.

​

Kollegium


Skolans kollegium, som består av alla pedagoger och rektorn, möts regelbundet för att planera verksamheten och diskutera pedagogiska frågor. Kollegiet leds av en utsedd ordförande och fattar beslut som berör den dagliga undervisningen och skolmiljön.

​

​

Team building at RGB Parkour Tour back in 2014_edited_edited.jpg

Skolans styrelse

​​

Förskolan

 

Lunds Waldorfförskola drivs också som en icke vinstdrivande stiftelse och arbetar enligt Rudolf Steiners idéer. Förskolans verksamhet bygger på en nära samverkan mellan föräldrar, pedagoger och barn.

​

Styrelsens sammansättning

 

Förskolans styrelse består av 5 ledamöter, tre medarbetare i verksamheten, två externa ledamöter med kompetens för att verkställa en välfungerande verksamhet. Rektor adjungeras till mötena. Styrelsen har det yttersta ansvaret för verksamhetens ekonomi, juridik och pedagogik. 

​

Kollegium

 

Förskolans medarbetare ansvarar för barnens välmående, utveckling och lärande. Varje torsdag hålls kollegiemöte där medarbetare samtalar och fördjupar sig i pedagogiska frågor, planerar verksamheten, och övar konstnärligt. 

​

Nätverk och samarbete

​

Vidare fördjupning och fortbildning kring barnet i den första sjuårsperioden sker enligt följande: RWS (Riksföreningen Waldorfförskolors Samråd) träffas 2 ggr om året. Södra distriktets waldorfförskolor träffas 2 ggr om året. Landskollegiet, som består av representanter från varje distrikt, möts 2 ggr om året. IASWECE (International Association for Steiner Waldorf Early Childhood Education) är en internationell samarbetsorganisation för Waldorfförskolor i världen. IASWECE möts två gånger om året någonstans i världen, där representant för Sveriges Waldorfförskolor deltar. 

klara-kulikova-hSmbZHzBXbU-unsplash_edited_edited.jpg

Förskolans styrelse

bottom of page