Waldorfpedagogiken
Waldorfpedagogiken grundades av antroposofen Rudolf Steiner i Tyskland i början av 1900-talet och har sedan dess utvecklats till en framgångsrik pedagogik som finns på skolor över hela världen.
​
Waldorfpedagogiken ser till hela människans utveckling, Konsten och hantverket har därför en lika självklar plats i undervisningen som skrivandet och läsandet.
​
Inom Waldorfpedagogiken utgår och anpassas undervisningen utifrån elevens olika utvecklingsfaser. Dessa faser kännetecknas som vilja, känsla och tanke och motsvarar förskolan, låg- och mellanstadiet och högstadiet/gymnasiet.
​
Genom att utgå från elevernas utvecklingsfas skapas självständiga, nyfikna och kreativa elever med en lust att lära som varar hela livet. Inom Waldorfpedagogiken ser vi till helheterna där konst- och idéhistorien är den röda tråden som knyter samman ämnena under läsåret.
Rytmen
Naturens och årstidernas rytmer sätter grunden för läsåret och eleverna vistas mycket utomhus i samspel med naturen. Varje klassrum har ett årstidsbord där naturens skiftningar märks i vilka växter som plockats in och ställts upp. Årstidsfesterna är hållpunkter under året där eleverna visar upp sina arbeten för familj och varandra.
​
Under skoldagen följs en dygnsrytm som gynnar barnens inlärningsförmåga. Morgonperioderna ägnas åt teoretiska ämnen, medan de praktiska och konstnärliga aktiviteterna ligger senare under skoldagen.
​
Ämnena bearbetas periodvis på morgonen i 2–4 veckor, innan de byts ut och återkommer senare under läsåret. Detta ger eleverna intensiva inlärningsperioder med pauser emellan, så de kan närma sig nya ämnen med full koncentration.
​
Rytmisk lek är välkomna avbrott i de lite längre morgonperioderna för de yngre barnen, och eleverna uppmuntras till rörelse och lek tillsammans. Dessa används även som ett inslag i inlärningen i språk, matematik och musik.
​
Varje årskurs introduceras till ett större årstema som sätter sin prägel på skolåret, till exempel Bondens år eller Romarriket. Det integreras i flera olika ämnen och eleverna presenterar sina kunskaper om temat i pjäser, utställningar och publikationer.
Sjuårsperioderna
Enligt antroposofin utvecklas människan i sjuårsperioder. Den första (1-7 år) utgår från viljan och innefattar förskoleåldern och förskoleklassen. Barnet upptäcker sin drivkraft och vilja att lära sig och finna sig i världen genom att stimuleras i sin fantasi och genom efterhärmning.
​
Under den andra perioden 7-13 år, tar grundskolan vara på elevens känslor som drivkraft, genom att fokusera på ett praktiskt och upplevelsebaserat närmande till kunskap genom berättande, hantverk och konst. Teorin introduceras alltmer ju högre upp i årskurserna eleverna kommer.
Den sista sjuårsperioden 13-19 tillbringar eleverna i högstadiet och gymnasiet och då är det tanken som står i fokus. Eleverna går djupare in i teoretiska och naturvetenskapliga ämnen och prövar sin omdömesförmåga, vässar sina argument och uttrycker sig mer i text. Det digitala har även en större närvaro här.
Vill du veta mer om Waldorfpedagogik?
Här kan du läsa mer:
www.waldorfportalen.se/waldorfpedagogik