top of page

Waldorfpedagogiken

Waldorfpedagogiken grundades av antroposofen Rudolf Steiner i Tyskland i början av 1900-talet och har sedan dess utvecklats till en framgångsrik pedagogik som finns på skolor över hela världen.

​

Waldorfpedagogiken ser till hela människans utveckling, Konsten och hantverket har därför en lika självklar plats i undervisningen som skrivandet och läsandet.

​

Inom Waldorfpedagogiken utgår och anpassas undervisningen utifrån elevens olika utvecklingsfaser. Dessa faser kännetecknas som vilja, känsla och tanke och motsvarar förskolan, låg- och mellanstadiet och högstadiet/gymnasiet.

​

Genom att utgå från elevernas utvecklingsfas skapas självständiga, nyfikna och kreativa elever med en lust att lära som varar hela livet. Inom Waldorfpedagogiken ser vi till helheterna där konst- och idéhistorien är den röda tråden som knyter samman ämnena under läsåret.

_58A7551 (1).jpg

Rytmen

Naturens och årstidernas rytmer sätter grunden för läsåret och eleverna vistas mycket utomhus i samspel med naturen. Varje klassrum har ett årstidsbord där naturens skiftningar märks i vilka växter som plockats in och ställts upp. Årstidsfesterna är hållpunkter under året där eleverna visar upp sina arbeten för familj och varandra.

​

Under skoldagen följs en dygnsrytm som gynnar barnens inlärningsförmåga. Morgonperioderna ägnas åt teoretiska ämnen, medan de praktiska och konstnärliga aktiviteterna ligger senare under skoldagen.

​

Ämnena bearbetas periodvis på morgonen i 2–4 veckor, innan de byts ut och återkommer senare under läsåret. Detta ger eleverna intensiva inlärningsperioder med pauser emellan, så de kan närma sig nya ämnen med full koncentration.

​

Rytmisk lek är välkomna avbrott i de lite längre morgonperioderna för de yngre barnen, och eleverna uppmuntras till rörelse och lek tillsammans. Dessa används även som ett inslag i inlärningen i språk, matematik och musik.

​

Varje årskurs introduceras till ett större årstema som sätter sin prägel på skolåret, till exempel Bondens år eller Romarriket. Det integreras i flera olika ämnen och eleverna presenterar sina kunskaper om temat i pjäser, utställningar och publikationer.

Sjuårsperioderna

Enligt antroposofin utvecklas människan i sjuårsperioder. Den första (1-7 år) utgår från viljan och innefattar förskoleåldern och förskoleklassen. Barnet upptäcker sin drivkraft och vilja att lära sig och finna sig i världen genom att stimuleras i sin fantasi och genom efterhärmning.

​

Under den andra perioden 7-13 år, tar grundskolan vara på elevens känslor som drivkraft, genom att fokusera på ett praktiskt och upplevelsebaserat närmande till kunskap genom berättande, hantverk och konst. Teorin introduceras alltmer ju högre upp i årskurserna eleverna kommer.

 

Den sista sjuårsperioden 13-19 tillbringar eleverna i högstadiet och gymnasiet och då är det tanken som står i fokus. Eleverna går djupare in i teoretiska och naturvetenskapliga ämnen och prövar sin omdömesförmåga, vässar sina argument och uttrycker sig mer i text. Det digitala har även en större närvaro här.

WaldorfLLundHarderberga.png3.png

Vill du veta mer om Waldorfpedagogik? 

_58A9468.jpg
bottom of page